News Item: 12 avioane F-16 SH = 600 de milioane de dolari. Ministrul Apărării explică opţiunea României
(Category: PRESA)
Posted by justme
Sunday 23 September 2012 - 22:49:52


Foto: flickr.com


România ar putea plăti în jur de 600 de milioane de dolari, în cinci ani, pentru 12 avioane de tip F-16 achiziţionate la mâna a doua din Portugalia, iar prima tranşă pe care statul român ar trebui să o plătească anul viitor ofertanţilor este de 70 de milioane de dolari, a afirmat ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, duminică, într-o emisiune B1 Tv.

„Realităţile economice şi realităţile pieţei la ora actuală ce oferă posibilitatea unei achiziţii de 12 aparate în serviciu în situaţia în care decizia politică rămâne ferm orientată pentru aparatul de generaţia a V-a. Dacă dorim un aparat de generaţia a IV-a nou rămâne să vedem de unde găsim surse de finanţare. Oferta portugheză se cifrează în jur de 600 de milioane de dolari într-un orizont de timp de cinci ani de zile, deci nu se dau toţi banii odată, aceasta este un alt avantaj. Graficul de preţ prezentat de partea portugheză, grafic pe care noi l-am luat serios în calcul, ar estima o primă transă de 70 de milioane de dolari, anul viitor. Avioanele ar urma să fie livrate după terminarea procesului de instruire al piloţilor, începând cu 2016”, a explicat Corneliu Dobriţoiu menţionând că în proiecţia de buget pentru anul următor au fost evidenţiate sumele necesare pentru plata primei tranşe.

Ministrul a precizat că cele 12 avioane F-16 au 3.500 de ore de zbor şi mai au o rezervă de 4.000-4.500 de ore de zbor, ceea ce înseamnă 200 de ore de zbor pe avion, suficient cât să ne asigure resursele necesare pentru următorii 20 de ani.

Consilierul prezidenţial pe probleme de securitate, Iulian Fota, a arătat că România are nevoie de avioanele de tip F16, la mâna a doua, care ar putea fi achiziţionate din Portugalia, în condiţiile în care ţara noastră nu îşi poate permite să cumpere avioane noi. Totodată, a spus Fota, varianta ca statul român să rămână fără aparate de zbor „nu este una catastrofală” însă ar trebui să apelăm la alte ţări care să ne ofere servicii contra cost.

„Varianta cea mai proastă este să rămânem fără avioane. Nu e o variantă catastrofală, se pot găsi soluţii. De exemplu, alte ţări, şi deja modelul a fost uzitat şi folosit în ţările baltice, prin intermediul Alianţei, să fie rugate sau solicitate să ne facă poliţia spaţiului aerian. E o formulă care la limită poate fi folosită. Dar, după părerea mea, este cea mai proastă - aceea ca România să rămână fără acest tip de avioane şi obligaţiile noastre să fie asumate prin intermediul altora, plătind bineînţeles acel serviciu. Varianta cea mai bună ar fi să avem suficienţi bani încât să putem să luăm cele mai noi, cele mai moderne avioane şi bineînţeles în condiţii financiare rezonabile. Dar orice evaluare am face şi oricât ne-am învârti în jurul acestei chestiuni, cifrele şi sumele care rezultă de aici sunt copleşitoare. (...) Între cele două variante trebuie să găsim o formulă care să fie convenabilă în primul rând din punctul de vedere al Ministerului Apărării, pentru că sunt nişte considerente tehnice de care trebuie să ţinem cont, să ţinem cont de dificultăţile economice şi bugetare, de această nevoie de echilibru şi să vedem dacă, ţinând cont de aceste constrângeri, putem în final totuşi să găsim o soluţie pentru ca într-un orizont de timp rezonabil, Forţele Aeriene să aibă aceste avioane”, a completat Iulian Fota.

LINK


UPDATE Corneliu Dobriţoiu: Prin achiziţia avioanelor F-16 România reduce costurile pentru infrastructura aparatelor F-35

Prin achiziţia aparatului de zbor de tip F-16, România reduce foarte mult costurile în ceea ce priveşte infrastructura pentru avionul de generaţia a V-a, aparatul de tip F-35, în condiţiile în care ambele au acelaşi producător, a declarat, duminică, ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu.

„De ce F-16 şi nu alt aparat? Pentru că reducem foarte mult costurile pentru achiziţia infrastructurii pentru avionul de generaţia a V-a. Aparatul F-16, având acelaşi producător foloseşte aceeaşi muniţie, aceeaşi infrastructură de aerodrom, generatoare, scări. Gripen-ul... sunt produse unicat. Dacă România ar fi făcut tranziţie prin Gripen, să treacă spre generaţia a V-a, atunci infrastructura Gripen-ului trebuia dată deoparte şi trebuia să cumpărăm altă infrastructură de aerodrom (n.r. pentru achiziţia avioanelor de generaţia a V-a, aparatul de tip F-35)”, a explicat Corneliu Dobriţoiu într-o emisiune B1 Tv.

El a spus că numai în Europa, în cadrul NATO, operează 4.000 de aparate de tip F-16, astfel încât preţul pieţelor de schimb este mult mai mic comparativ cel al altor tipuri de avioane, care sunt în număr de aproximativ 400-600.

În ceea ce priveşte procedura de achiziţie a avioanelor F-16, Dobriţoiu a spus că nu este nevoie de licitaţie, achiziţia făcându-se printr-un acord interguvernamental între statele membre ale Uniunii Europene, însă principala problemă o reprezintă faptul că în dreptul intern nu a fost adoptată încă Directiva UE care face posibil acest acord, iar în aceste condiţii ţara noastră ar trebui să o adopte printr-o ordonanţă de urgenţă.

„Este directiva 43 a Consiliului Europei care face obiectul achiziţiilor interguvernamentale între statele membre ale UE vizavi de achiziţia produselor în serviciu. Deci nu e nevoie de licitaţie. Problema de fond este următoarea: este adevărat că în dreptul intern nu a fost adoptată încă această Directivă UE, dar o putem adopta într-un timp foarte scurt, print-o ordonanţă de urgenţă şi am rezolvat problema”, a adăugat Dobriţoiu.

LINK


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.1755 )