News Item: Tigareta II - episodul 3
(Category: DE LA MEMBRI)
Posted by colonelul
Wednesday 06 December 2006 - 00:12:58

Episodul 3

Traian Basescu, ministrul Transporturilor furniza presei intr-un mod mai mult decit bizar transcrierea dialogul purtat pe telefon interior nr. 1108 dintre comandantul adjunct al Aeroportul Civil Otopeni, Valentin Vasilescu ( cdt.adj.), si turnul de control (TWR),. Aceasta transcriere aparea pe prima pagina a tuturor ziarelor in ziua de 25.04.1998 ca un preambul pentru sedinta CSAT, care fusese convocata in ziua urmatoare. Discutia releva faptul ca avionul ucrainean IL 76, care a aterizat in 16 aprilie, era de tip militar, avind mentiunea "transporturi speciale". Ea trebuia sa demonstreze ca avionul IL 76 a aterizat pe Aeroportul Civil Otopeni din dispozitia comandantului adjunct Vasilescu (eu), cel care de fapt trebuia sa fie prezentat drept omul care l-a dirijat ulterior la platforma de parcare a Aeroportului Militar (UM 01961). (vezi Anexa 1. convorbire telefonica cdt. Adj. AIBO – TWR .)
Desi aeroportul dispunea de propria centrala telefonica, toate telefoanele primite la aeroportul International Bucuresti-Otopeni ( AIBO ) erau interceptate si inregistrate automat pe banda magnetica de catre un serviciu specializat in telecomunicatii, apartinind altei institutii ( ROMATSA SA ).
Gestul lui Traian Basescu pare incalificabil, deoarece abia dupa ce a oferit presei spre publicare aceasta transcriere, a semnat ordinul ministrului Transporturilor nr. 220/25.04.1998 de constituire a unei comisii de cercetare a incidentului produs pe 16/17.04.1998 in operarea zborului SFB-1651 cu aeronava IL-76 inmatriculata UR-UCA. Comisia era formata din ing. Vasile Tocu ( inspectorul sef al Aviatiei Civile ), ing. Ion Tomescu ( directorul R.A. ROMATSA SA ) si economistul Nicolae Sion. Taman in acea perioada (19 aprilie 1998-26 aprilie 1998) eu, comandantul adjunct al aeroportului, am fost trimis de ministrul Transporturilor sa participe la un curs de specialitate organizat de Aeroportul International din Dublin-Irlanda.
Urmare a izbucnirii in presa a scandalului „Tigareta II", presei i s-au transmis, in conditii neelucidate si inaintea constituirii unei comisii oficiale de ancheta, documente operative al caror regim este bine reglementat din punct de vedere legal. Potrivit reglementarilor, toate convorbirile telefonice ale unor persoane cu atributiuni operative din AIBO, intre care ma numaram si eu, erau inregistrate in mod automat pe banda magnetica, pastrate citeva saptamini si analizate in cazul aparitiei unor incidente. Incepand cu dupa amiaza zilei de 24 aprilie 1998, data la care ma se gaseam in Irlanda, cotidianele centrale au primit de la Traian Basescu transcrierea inregistrarii convorbirii sale telefonice purtata de la telefon, interior 1105, cu turnul de control Otopeni, organ de dirijare a traficului aerian din subordinea Romatsa. Trebuie sa arat ca acea convorbire telefonica era total inutila, intrucat absolut toate organele de dirijare si control ale traficului aerian apartineau „Romatsa" si fusesera informate prin mesaje specifice de trafic initial despre intarzierea decolarii aeronavei IL-76 si ulterior, la un interval intre mesaje de aproximativ o ora, despre decolarea acesteia de la Atena. Traian Basescu, cel care a remis presei acea inregistrare, comitind fireste o ilegalitate, a facut-o premeditat, intrucit cunostea bine regulile in Aeroportul Otopeni si imprejurarile alese sa faca acest lucru se circumscriu in sfera de utilizare a procedeele de influentare psihologica, scopul sau fiind acela de a ma prezenta drept contrabandistul numarul 1 al tarii.
Ceea ce nu avea de unde sa stie autorul inscenarii era faptul ca telefonul comandantului adjunct era pus pe direct cu cel al ofiterului de serviciu din Dispeceratul Operational al AIBO si ca nu ridicam receptorul decat daca ofiterul de serviciu imi facea legatura. La toate apelurile telefonice, primul care raspundea era ofiterul de serviciu si acest lucru era materializat pe inregistrarea magnetica. Personalul din Dispeceratul Operational era format din specialisti, selectati si instruiti pentru a supraveghea intreaga activitate din AIBO. Dupa aparitia in presa a acelei convorbiri telefonice si in absenta mea, oamenii din tura operativa a Dispeceratul Operational si-au amintit ca anterior acesteia, fusese cautat telefonic de comandorul Ioan Suciu, cu care ii facusera legatura. Urmare acestui fapt, angajatii AIBO au solicitat ascultarea benzii cu inregistrarea magnetica a telefonului 1105, din momentul intrarii in tura de serviciu ( 16.00. UTC, adica ora locala 19.00.). In acest fel a fost descoperita convorbirea telefonica anterioara, in care comandorul Suciu ma informa despre zborul aeronavei IL-76 si imi solicita s-o parchez la platforma militara. Precizez ca dispozitia de parcare la Baza Aeriana a aeronavei in cauza, transmisa turnului de control Otopeni, era o consecinta a mesajului transmis anterior de comandorul Suciu, si nu o initiativa proprie a mea.

Anexa 1

"16.04.1998. Ora 18.52.00 UTC. ( ora locala 21.52. )
Cdt.Adj. - O sa vina un avion.
TWR - Asa...
Cdt.Adj. - SFB.
TWR - SFB, da.
Cdt.Adj. - 1652.
TWR - Da.
Cdt. Adj. - Vezi ca este un avion militar, il trageti la Sud. O sa mearga baietii nostri acolo, o sa-l pozitioneze, o sa ia echipajul si o sa-l duca la Briefing.
TWR - Aha!
Cdt.Adj. - Ca sa stii sa-l bagi acolo.
TWR - Bine, deci se duce direct la Sud.
Cdt.Adj. - Fara intrebari, fara povesti, e un avion cu transporturi speciale.
TWR - In cat timp vine? Intr-o ora?
Cdt.Adj. - Intr-o ora. Intr-o ora aterizeaza, cand va da estima, nu mai intrebati unde. Deci stiti despre asta ca e la cutare... Deci, vorbesti cu Nelutu, cu el, direct.
TWR - Da, da. Bine, domnule!".

... continuam ...

In replica, in al sau talk-show “Milionarii de la miezul noptii" de marti 28.04.1998 de la ANTENA 1, Marius Tuca a aruncat in aer cota de audienta abordind acest subiect impreuna cu jurnalistii Ralu Filip si Adrian Ursu, avindu-l invitat pe avocatul Ioan Mustata, aparatorul lui Dumitru Popescu. Iata un mic fragment din inregistrarea acestei emisiuni:

Mustata: - Ceea ce vreau sa stie opinia publica este ca acest transport a fost escortat de catre cadre in combinezoane negre apartinand SPP. Eu fac aceste relatari din depozitiile colonelului Suciu si ale domnului Popescu. Deci, pe pista in seara respectiva s-a aflat un autoturism DACIA in care s-au aflat persoane imbracate in combinezoane de culoare inchisa care mai sunt “purtate” de cadre ale SPP (...) inainte de inceperea descarcarii si aterizarea avionului domnul colonel Trutulescu Gheorghe s-a dezbracat de hainele civile, s-a imbracat in combinezon negru, cu doua pistoale la brau, si a participat la descarcarea avionului. Toata aceasta armata a dat certitudinea lui Popescu si lui Suciu ca este vorba de o actiune organizata si foarte ordonata. Vreau sa fie inteles foarte clar un lucru, despre sosirea tigarilor si a avionului s-a stiut cu circa 9 ore inainte, fapt ce duce la concluzia ca organele vamale trebuiau sa stie. Organele vamale au mai actionat in asa-zisa unitate militara la control vamal in cazul unor transporturi speciale. Vreau sa retineti ca v-ati pus intrebarea in emisiunea de ieri, de ce au aparut la constatarea Garzii Financiare 2.500 de baxuri, iar pe avion au fost 3.000. foarte simplu, n-a fost vorba de nici un flagrant, unul din cele trei autocamioane a facut la dreapta, si a plecat cu 500 de baxuri. Pai daca era vorba de un flagrant, trebuiau prinsi toti; flagrant inseamna confiscarea marfii, a aeronavei si retinerea intregului personal.
Marius Tuca: - Cate persoane se aflau pe aeroport la ora sosirii avionului, in acea Dacie?
Mustata -Deci la ora respectiva cel putin 4.- Cand a sosit pe aeroport ulterior in biroul colonelului Suciu s-a schimbat din hainele civile in haine militare, combinezon si aia, ceea ce i-a creat acestuia impresia ca ceea ce a afirmat colonelul Trutulescu ca este vorba de o actiune speciala, ordonata si organizata, va rog sa retineti ca a existat un spirit de disciplina si organizare desavarsita, cu antemergatori si cu tot tacamul.
Marius Tuca: - S-a mers cu masina cu girofar?
Mustata - S-a mers cu o masina cu antermegatori. (...) Sunt in joc interesele si imaginea Romaniei la care eu tin foarte mult. Dar in momentul in care un om este molestat, si o sa va explic si in ce imprejurari, in conditiile in care un cadru al Armatei romane, respectiv Balan Dumitru, este arestat fara avocat, va rog sa retineti, potrivit Constitutiei, legii si conventiilor internationale la care Romania este parte, orice persoana care este cercetata sau arestata, are dreptul la un avocat, din oficiu sau ales, Balan Dumitru, cadru al Armatei romane a fost arestat fara a fi asistat de un avocat fapt ce a determinat si determina potrivit legii nulitatea absoluta a acestei masuri, situatie care l-a pus astazi pe procurorul Artur Dumitrescu sa revoce masura arestului preventiv. Popescu Dumitru este asociat unic al unei societati care are in obiectul de activitate brokerajul aeronautic. Acest lucru inseamna ca potrivit legii, la diferite cereri, el se ocupa de intermedierea procurarii unor aeronave pentru transport. in baza acestor intermedieri incheie contracte cu diverse, contracte legale potrivit legii romane, cu diverse societati care au la dispozitie avioane sa efectueze transporturile respective pentru care societatea respectiva a domnului Popescu primeste un comision. Misiunea domnului Popescu este numai procurarea avionului in sine, in ceea ce priveste transportul, ceea ce se transporta, de unde se transporta si cum se transporta este obligatia transportatorului si a beneficiarului marfii care raspunde potrivit legilor internationale sau a legilor interne(...). Deci, in contract era prevazut ca plata transportului sa se faca in cash la scara avionului, intrucat partenerul bulgar nu-l cunostea pe domnul colonel Trutulescu si ce-i poate capul, in momentul in care a aterizat avionul agentul bulgar si-a primit banii, respectiv 37.000 si ceva de dolari, banii au fost de la Trutulescu, care era langa avion, la 3 metri.
Marius Tuca: - Deci Trutulescu a facut plata, da?
Mustata - Da, cu banii lui s-a facut plata. Adica Trutulescu, deci conventia a fost ca plata sa se faca in cash la scara avionului.
Marius Tuca: - Am inteles. Cu cine a incheiat contractul domnul Dumitru Popescu pentru inchirierea avionului? Pentru procurarea avionului?
Mustata- Cu AIR SOFIA.
Marius Tuca: - Si cine l-a angajat sa faca acest lucru?
Mustata - Trutulescu.
Marius Tuca: - Trutulescu i-a solicitat? in nume propriu? in numele unei firme?
Mustata - Deci el, din toate discutiile a rezultat ca el actioneaza in numele si pentru SPP. (...)
Ralu Filip:- Comandantul Suciu ca si clientul dumneavoastra au avut impresia si li s-a spus de catre colonelul Trutulescu ca actioneaza in numele SPP-ului, dar credeti ca este motivata chestiunea aceasta? Adica asa putea sa vina oricine, puteam sa ma duc si eu, daca nu ma cunosteati sa spun ca sunt ce sunt si ca actionez in numele unui serviciu de infromatii sau.. stiti cumva comandantul Suciu cum a otivate..
Mustata – Propunerea de angajare a unui avion si asa-zis si credinta ca se actioneaza in numele SPP-ului, am un raspuns foarte clar, domnul Popescu Dumitru a fost invitat la Palatul Cotroceni, la sediul SPP-ului a intrat pe poarta, a mers in biroul domnului Trutulescu...
Marius Tuca: - In ce data?
Mustata – Cu cateva zile inainte , cu circa o saptamana inainte de data zborului.
Adrian Ursu – Palatul Cotroceni sau Palatul Parlamentului, ca acolo se afla sediul SPP?
Mustata – Nu, nu, Palatul Cotroceni. Acolo a fost.
Marius Tuca : - Domnul colonel Trutulescu, da?
Mustata – Da, sigur! (...) Este cert ca Popescu Dumitru, de doua ori a fost la Palatul Cotroceni, la sediul SPP-ului unde I s-au pus pe tava aceste propuneri.
Marius Tuca : - Si spuneti-mi, de unde a primit Popescu Dumitru banii pentru acest transport, de la Trutulescu sau de..
Mustata: – El este platit cu factura de AIR SOFIA, nu are nici o legatura.

Mai trebuie amintit faptul ca firma "Quick Aeroservice '95" a fost infiintata de cetateanul Shimon Naor pentru a organiza transporturi de cu armament. Shimon Naor, si nu Dumitru Popescu, era cel care avea drept de semnatura si efectua platile pentru inchirierea aeronavelor si taxele aeronautice aferente operarii aeronavelor inchiriate pentru transportul de arme.

In galeria foto, albumul Tigareta II, veti gasi urmatoarele documente:
Foto 1. Acest document este un contract incheiat de Shimon Naor pe 07.04.1997 cu una din companiile aeriene ucrainiene ale celebrului contrabandist Viktor Bout pentru transportul charter de arme cu un gigant de tip AN-124. Marfa in greutate de 96 t. ( natura incarcaturii : military outfitting ) era livrata de ROMTEHNICA, firma aflata in subordinea M.Ap.N.
Foto 2. Lista de incarcare .
Foto 3. Surprinzator sau nu, cetateanul israelian Shimon Naor detinea un pasaport cu numarul 9003738 eliberat de statul evreu si cu toate acestea autoritatile romane i-au eliberat la rindul lor la data de 28.02.1994 aceleiasi persoane un pasaport romanesc seria D. nr. 0398132, pe numele de Herscovici Simen, nascut la Galati, la data de 22.10.1949, domiciliat in Elvetia. De altfel, in contractul Quick Aero Service din 09.12.1996, pentru inchirierea avionului cargo liberian B-707 inmatriculat EL-JNS, Shimon Naor utiliza numele de Herscovici Simen.
Foto 4. Partea interesanta este ca acelasi avion a mai fost inchiriat de Shimon Naor si in ziua 01.03. 1998.
Din fisa de taxare reiese ca avionul apartinea companiei aeriene iraniene MIRAVIA si ca initial, comandantul adjunct de serviciu al AIBO ( Remus Gafita-n.n ) l-a parcat la platforma cargo a aeroportului civil, de unde, urmare a unor ordine superioare, avionul a fost tractat cu un utilaj specific ( towing tractor Fresia ) la platforma aeroportului militar Otopeni ( military area ). Serviciul de tractare prestat ( in valoare de 588 USD ) a fost initial imputat comandantului adjunct. Ulterior el a fost exonerat, insa in acea perioada s-a facut o prelucrare a celor 4 comandanti adjuncti de tura, carora li s-a pus in vedere ca pe viitor sa nu mai parcheze nici un avion la platforma cargo a AIBO, decit daca beneficiarul marfii respecta reglementarile in vigoare pe acest aeroport. Prin urmare din conceptie, Aeroportul International Bucuresti Otopeni are doua posibilitati de parcare a aeronavelor dupa aterizare, in functie de scopul acestora :
- aeronavele pentru transport pasageri sint parcate la platformele pasageri
- aeronavele cargo sint parcate la platforma CARGO
Parcarea pe platformele pentru pasageri cit si pe platforma CARGO sint permise atit agentilor economici de stat cit si celor privati.
Operarea pe platforma CARGO este permisa numai in baza unei solicitari aprobate de Directorul General al A.I.B.O. cu cel putin 24 de ore inaintea datei transportului. In solicitare, agentul economic are obligatia de a inscrie cursa aeriana pentru care solicita parcarea in zona CARGO :
- un tabel nominal cu personalul desemnat pentru deservirea aeronavei,pentru care se solicita accesul in zona de operatii aeriene.
- un tabel cu numerele de inmatriculare si tipul autovehiculelor pentru care se solicita accesul in zona de operatii aeriene.
De regula, agentii economici de stat ( cel mai frecvent Banca Nationala si Romtehnica ) executa operatiuni de transport valori sau armament si munitii, pentru aceasta constituind un dispozitiv de paza al mijloacelor de transport auto si aeriene. Agentii economici privati sint admisi la operarea pe platforma CARGO in conditiile enuntate mai sus, numai daca anterior au incheiat o Conventie in acest sens cu Aeroportul International Bucuresti Otopeni. In absenta acestor documente aprobate de Directorul General al A.I.B.O., comandantului adjunct i s-a interzis cu desavirsire parcarea oricarei aeronave la platformele aeroportului.
Foto 5. Analizind benzile progresive ale controlorilor de trafic aerian din Turnul de Control Otopeni ( ROMATSA SA ), observam ca acelasi avion inmatriculat EL-JNS mai operase si pe 28.02.1998 o cursa MIRAVIA pe aeroportul militar Otopeni. Numarul de programare militara ( 8663 ) acordat de M.Ap.N. este tipic pentru transporturile speciale marfa ( arme ), iar aeroportul de destinatie era Teheran ( OIII-in codificarea aeronautica ).
Unul dintre animatorii acestei operatiuni de contrabanda cu arme, demarata inca din 1995, era insusi generalul colonel Victor Athanasie Stanculescu, care pina in 1989 a fost seful Departamentului Inzestrare al Armatei si care ulterior a ocupat pe rind functiile de ministru al Apararii si al Industriilor. Stanculescu este cel care intr-o editie a emisiunii Miezul Problemei de la sfirsitul lunii octombrie 2006, a marturisit ca a fost contactat de Mosad, care i-a aranjat sub acoperire o deplasare la Tel Aviv. Discutiile s-au axat pe intermedierea unei colaborari a Israelului cu Teheranul. Pe baza acestei intelegeri, Quick Aero Service a coordonat aproape 100 de transporturi cu arme, similare cu cel din noaptea de 16/17 aprilie 1998.
Urmare a celor spuse de avocatul sau in emisiunea de la ANTENA 1, Dumitru Popescu a fost acostat pe strada, batut crunt de politisti in civil si arestat preventiv.
Foto 6. Poza avionul Boeing 707 inmatriculat EL-JNS si pe care-l gasiti in fisa de taxare si banda progresiva deja afisate.

In episodul urmator vom incepe cu plingerea domnului Popescu.

Trimis de Valentin Vasilescu


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.242 )