News Item: Spionaj sau lobby
(Category: Proiect SEMPER FIDELIS)
Posted by colonelul
Thursday 07 December 2006 - 18:51:12

Oferim tuturor celor care isi dau cu parerea referitor la acuzatiile de spionaj economic aduse lui Seres si Nagy citeva repere care le pot lumina abordarile.

Legislatia americana in domeniu considera spionajul economic ca fiind o actiune intreprinsa de serviciile de informatii guvernamentale ale unui stat in domeniul comercial. Cind SUA a dorit sa vinda avioane Japoniei, serviciile de spionaj ale statului american au apelat la tehnologia de ultima ora pentru a monitoriza discutiile partii nipone legate si de alte oferte cum a fost a Frantei, de exemplu. Aceste informatii, culese de statul american, au fost puse ulterior la dispozitia firmelor private interesate de tranzactie.
Firmele private din America considera aceasta lege referitoare la spionajul economic ca fiind neadecvata realitatii intrucit 98% din cazurile de spionaj sint, in fapt, cazuri de spionaj industrial. Spionajul industrial (sau tehnologic) se realizeaza de catre persoane si institutii neguvernamentale si vizeaza tehnologiile de ultima ora sau actiuni ale unor firme private care sa le consolideze pozitia pe piata.
Dat fiind ca americanii sint, totusi, cei mai dezvoltati din lume in ceea ce priveste mecanimele democratice si legislatia aferenta in problema securitatii nationale, intrebarea pe care o punem in legatura cu subiectul nostru este urmatoarea: avem un caz de spionaj economic, industrial sau pur si simplu o banala activitate de lobby?

Daca ar fi vorba de un caz de spionaj economic, atunci autoritatile romane trebuie sa dovedeasca implicarea unui serviciu de informatii strain (sau a mai multor servicii), daca este vorba de spionaj industrial atunci persoanele implicate trebuie sa fie dovedite ori ca apartin unor servciii de informatii private romanesti sau straine, ori ca au fost recompensate pentru informatiile si documentele furnizate.
Dar in ambele cazuri, nici o stire publica nu face referire la modul in care structurile proprii de securitate ale celor doua ministere (MCTI si MEC) au respectat legislatia privind regimul informatiilor clasificate.
Pe de alta parte, nimeni nu vorbeste despre avizul dat de ORNISS persoanelor acuzate, in baza verificarilor SRI, care ar fi permis acestora sa acceseze si sa manipuleze documente clasificate.
De ce, nici pina acum nu avem macar o singura dovada ca documentele gasite la "spionul" bulgar poarta insemne de documente clasificate?

In opinia noastra, sintem in cazul unei actiuni de tip lobby care, in absenta unei legi romanesti in domeniu, este identificata cu denumirea de "trafic de influenta", "coruptie" sau "spionaj", functie de buna dispozitie a sforarilor din umbra.

Nu putem ignora prezenta aceluiasi levier (a se citi sistemul judiciar) folosit la decapitarea ministerului economiei, similar cazului ministerului apararii. Nici in acest moment nu am aflat care sint abuzurile fostului ministru Atanasiu care, la ora actuala, administreaza prin AVAS ceea ce a mai ramas din avutia publica a tarii (!).

Caracterul jenant politic al acestor cazuri arata ca cei chemati sa vegheze la procesul de consolidare a democratiei in Romania sint primii care o arunca in aer. Daca nu ne indreptam spre statul autoritar, atunci in mod cert ne indepartam de statul democratic.


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.245 )