News Item: Secretul avioanelor multirol
(Category: PRESA)
Posted by justme
Thursday 27 June 2013 - 14:30:47


Foto: mercador.ro


Achiziţionarea cele 12 avioane second-hand de tip F-16 din Portugalia şi a armamentului necesar, alături de pachetele de instrucţie a piloţilor din SUA a trecut prin Parlament val-vârtej, fără că majoritatea senatorilor şi deputaţilor să se întrebe cât va trebui să plătească statul român pentru avioanele multirol.



Legea Guvernului a avut un parcurs record. Miercuri era iniţiată de cabinetul Ponta, vineri era primită în Parlament, marţi, după vacanţă, trecea prin Senat, atât pe la comisii cât şi în plen, miercuri era gata votată la Camera Deputaţilor, cea care are şi decizia finală. Succesul - pe toată linia: nici o modificare operată de aleşi, unanimitate la Senat, cu 112 voturi, iar la Camera Deputaţilor 261 de aleşi pro, doar 6 abţinându-se.

Toate partidele au fost în acord, chiar dacă parlamentarilor li s-a pus în ultimul moment pe ordinea suplimentară de zi un proiect din care lipsea un detaliu: suma pe care Guvernul a negociat-o pentru cele 12 avioane. Fostul ministru al apărării, Mihai Stănişoară, membru în comisia parlamentară de specialitate a precizat pentru „Gândul” că suma este de aproximativ 670 de milioane de euro.

Armamentul şi muniţia vin din SUA

România va cumpăra 12 avioane F-16 A/B MLU M 5.2 din Portugalia, urmând ca Statele Unite să furnizeze muniţia, armamentul, să completeze pachetul logistic şi serviciul de instruire. În relaţia cu SUA, se va merge pe contracte de tip Letter of Offer and Acceptance, iar banii vor fi puşi anticipat într-un cont din care americanii îi vor trage potrivit graficelor negociate.

Legea specifică tipul avioanelor F-16 care vor fi achiziţionate. Ele sunt de tip A/B block 15 şi sunt echipate cu pachetul MLU (Mid Life Update), ceea ce înseamnă că sunt deja upgradate de Forţele Aeriene Portugheze la standardele moderne ale NATO şi ale modelelor F-16 mai noi.

La finalul proiectului de lege se arată că „sumele necesare estimate se vor asigura prin MApN conform anexei”. Un asterisc secretizează însă suma: „anexa este clasificată potrivit legii”.

Detaliul de sub asterisc nu i-a împiedicat însă pe parlamentari să-şi dea votul pe încredere. La dezbaterea proiectului pe repede-înainte, liderul PDL a pus întrebarea-cheie de la tribună, doar ca formalitate.

„Am întrebat şi eu cât costă. Cum să aprobi aşa un contract fără să ştii câţi bani dai? Dar nu mi s-a răspus, pentru că e secret”, s-a resemnat Toader care va face o interpretare a ministrului apărării, Mircea Duşa, să afle datele. „O să fac, că am ORNISS şi pot să primesc anexele”, a precizat el pentru „Gândul”, fără a explica însă de ce nu le-a cerut colegilor de partid din comisie aceleaşi date.

Misterul din Parlament: 628 sau 673 de milioane de euro?

De anunţarea sumei s-a ferit şi preşedintele Traian Băsescu. „Cu câţi bani, în ce condiţii, reprezintă problema Guvernului, CSAT-ul nu are atribuţiuni să discute partea comercială. Întrebaţi Guvernul, pentru că CSAT-ul nu negociază, preţ, condiţii tehnice, mentenanţă, piese de schimb. Care e costul deciziei, este problema Guvernului”, a fost Băsescu evaziv după şedinţa de săptămâna trecută a CSAT în care ministrul Apărării, Mircea Duşa, a prezentat rezultatul negocierilor.

Contactat de „Gândul”, fostul ministru al Apărării, liberalul Mihai Stănişoară, membru în comisia parlamentară care a avut acces la anexă spune că este vorba de aproximativ 670 de milioane de euro. „E vorba de aproximativ 670 de milioane. Cred că 673 de milioane, cam aşa”, a spus deputatul.

La Senat, cifrele vehiculate arătau însă altfel. „Costul total al contractului de achiziţie de avioane F-16 va fi de 628 de milioane de euro, bani care vor fi plătiţi în tranşe eşalonate pe 5 ani, începând din 2013. În suma respectivă intră şi pachetul logistic, şi instruirea piloţilor, pregătirea echipamentelor de zbor şi piesele de schimb. Banii vor fi suportaţi de bugetul Apărării, care va fi suplimentat cu 0,3% pe an, aşa cum s-a aprobat în CSAT”, a explicat pentru „Gândul” generalul (r) Corneliu Dobriţoiu, fost ministru al Apărării şi cel care a demarat negocierile cu Portugalia, în 2012.

Singura certitudine: primele 97 de milioane

Cert este că, pentru prima tranşă, Guvernul a luat 97 de milioane din vânzarea de licenţe 4G, aprobând transferul financiar prin OUG, săptămâna trecută. „Prima tranşă o au deja din licenţele 4G, au făcut rost de acolo de aproape 100 de milioane. Primii bani vor fi puşi într-un cont şi de acolo se vor face trageri conform graficului. Procedura e cerută de legislaţia americană care cere mai mult decât o scrisoare bancară la încheierea contractului, cere dovada că ai banii”, a explicat Stănişoară.

Ulterior, avioanele se vor plăti, prin Ministerul Apărării, cu bani de la buget sau cu credite bancare. „Avioanele vor fi operaţionale în 2016-217. Până atunci, fiecare Guvern va vedea la momentul respectiv cum achită tranşele de bani rămase”, a mai spus Stănişoară.


LINK


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.3009 )