News Item: Scrisoare deschisă a unui operator 112: Încetaţi această campanie oribilă la adresa noastră - UPDATE
(Category: PRESA)
Posted by Radu89
Saturday 08 February 2014 - 17:36:00



În cele 3 săptămâni de scandal care au urmat accidentului aviatic din Apuseni, numărul apelurilor false şi abuzive la 112 s-au inzecit, iar cei care sună după ajutor răspund cu din ce în ce mai mare reticenţă întrebărilor de triaj ale operatorilor, arată un operator 112, care se recomanda Cojocaru Raluca, într-o scrisoare deschisă adresată cetăţenilor, presei şi clasei politice.

Semnatara face apel la încetarea "campaniei oribile" la adresa operatorilor Serviciului de Urgenţă. Amos News redă scrisoarea Ralucăi Cojocaru.

"Domnilor şi doamnelor din mass media românească,
Mă numesc Cojocaru Raluca şi sunt operator 112. Am rugămintea să transmiteţi mai departe această scrisoare deschisă, un apel disperat pentru întoarcerea la normalitate.



Dragi cetăţeni,

Stimaţi jurnalişti şi politicieni,

Stimaţi membri ai Parlamentului României,

Stimaţi membri ai Guvernului României,

Domnule Preşedinte Traian Băsescu,

Domnule Prim-ministru Victor Ponta,

Lucrez de zece ani în Serviciul Unic pentru Apeluri de Urgenţă. Am multe colege cu aceeaşi vechime, dar şi colege care s-au angajat ulterior, pe masură ce serviciul s-a dezvoltat la cererea şi răspunsul pozitiv al populaţiei. Sunt absolventă de studii superioare şi vorbesc fluent o limbă străină, însă am colege care cunosc chiar mai multe. Periodic sunt supusă testărilor profesionale şi psihologice, iar dacă aş fi picat vreodată vreuna, a doua zi nu aş mai fi fost lasată să răspund la telefon. Sunt un om simplu, cu familie, cu griji şi probleme personale ca oricare alt român de rând.

Sunt operatoare la unicul serviciu de urgenţă din România. Asta înseamnă, dragi cetăţeni, stimaţi jurnalişti şi politicieni, că prin natura muncii mele contribui la salvarea vieţii şi bunurilor voastre, dacă acestea vă sunt puse în pericol imediat. Şi mai înseamnă că, indiferent de grijile şi problemele mele personale, trebuie să fiu în alertă maximă cât timp sunt la serviciu. Că trebuie să fac faţă zilnic disperării, durerii, tragediilor, printre sutele de apeluri false zilnice ale celor care au chef de glumă, au chef de ceartă sau pur şi simplu se plictisesc.

Dar nu mă plâng şi nici n-am de ce. Imi iubesc meseria. Sunt instruită să folosesc aparatura avută la dispoziţie la capacitate maximă, să tratez fiecare apel cu aceeaşi seriozitate şi să iau decizii oportune în baza unor proceduri clare, folosite nu numai la noi în ţară, şi revizuite periodic în funcţie de diversitatea cazurilor care ni se ivesc. Da, mi-ar fi fost mai simplu să mă mut la dispeceratul unei companii private, bunăoară, însă bucuria şi mândria faptului că vieţi sunt salvate şi datorită mie compensează din plin presiunea psihică la care sunt supusă la fiecare apel.

În fapt, pe parcursul celor 10 ani de funcţionare a Serviciului 112, eu şi colegele mele am gestionat peste două sute de milioane de apeluri. Vă rog imaginaţi-vă succesiuni de secunde în care trebuie să asculţi, să linişteşti, să înţelegi fiecare cetăţean disperat, apoi să răspunzi următorului apel. Şi următorului. Şi următorului. Şi este greu de descris sentimentul pe care îl trăiesc când, din cinci apeluri, în patru dintre ele sunt agresată verbal, îmi este ameninţată familia, sunt ţinta glumelor proaste.

Cu toate acestea, nici eu şi nici colegele mele nu am avut rateuri în activitatea noastră. Nimeni, niciodată, din câte cunosc, nu şi-a pierdut viaţa pentru că o operatoare 112 nu a făcut imediat legătura, în câteva secunde, la dispeceratele colegilor noştri de la ambulanţă, poliţie, jandarmerie, SMURD sau pompieri. Fiindcă pentru asta sunt pregatită şi asta fac: triez miile de apeluri zilnice şi le directionez. Nimic altceva.

Iată de ce, în aceste trei săptămâni de când, printr-un concurs nefericit de împrejurări, un accident aviatic a dus la pierderea tragică a două vieţi, am trăit cea mai dificilă şi mai amară perioadă din activitatea mea profesională. Când ştiu că-mi fac meseria zilnic cu onestitate profesională şi cu seriozitate, nu pot rămâne impasibilă în faţa campaniei murdare, plină de insulte şi minciuni, care s-a revărsat, fără niciun Dumnezeu, asupra mea şi a colegelor mele, prin mass media şi prin vocile unor politicieni. Nu mă interesează politica şi nu m-a interesat niciodată. Însă cunosc exact cât de importantă este munca mea pentru oamenii acestei ţări, fie ei bogaţi sau săraci, fie ei politicieni, jurnalişti, profesori sau muncitori. Şi mai ştiu cât de periculoasă este, nu numai în aceste zile, dar pe termen lung incitarea la ură impotriva noastră, a operatoarelor 112, şi decredibilizarea acestui serviciu care funcţionează de zece ani fără erori, pentru că fiecare minut irosit cu un apel fals înseamnă un minut furat omului aflat într-o reală situaţie de urgenţă. În aceste trei săptămâni de scandal, numărul apelurilor false şi abuzive pot spune nu că s-au triplat, ci s-au inzecit, iar cei care sună disperaţi după ajutor răspund cu din ce în ce mai mare reticenţă întrebărilor mele de triaj. Cu tristeţe şi revoltă vă spun, mi-e imposibil să înţeleg inconştienţa jurnaliştilor şi politicienilor care clamează pe de o parte grija pentru români, iar pe de altă parte pun vieţile lor în real pericol prin această atitudine.

Acesta este motivul pentru care mă adresez tuturor celor care mă improaşcă acum cu noroi, fără să mă cunoască şi fără să cunoască îndeaproape munca mea: încetaţi această campanie oribilă la adresa noastră, a operatoarelor 112! Timp de zece ani ne-am făcut datoria tăcut, fără să ne plângem, fără să dăm interviuri, fără să ne lăudăm. Ne-am făcut datoria şi în cazul accidentului aviatic, pentru noi un caz cu exact aceeaşi importanţă ca toate celelalte milioane de situaţii de urgenţă cu care ne-am confruntat. În mod cert, timpul şi rezultatele anchetei în curs vor dovedi acest lucru. Noi nu ierarhizăm oamenii, dragi cetăţeni şi stimaţi jurnalişti şi politicieni. Noi nu credem că o viaţă este mai importantă sau mai puţin importantă decât alta. Iar dacă, din diverse considerente străine mie, nu vă puteţi opri, măcar aveţi decenţa de a vă îndrepta atacurile spre ţinte reale. Lăsaţi-ne să ne facem treaba! Lăsaţi-ne să salvăm acele vieţi care înseamnă pentru voi doar statistici şi nimic mai mult!

Îmi permit să vă reamintesc, domnilor jurnalişti acuzatori, faptul că de nenumărate ori aţi filmat dispeceratele noastre, aţi dialogat cu multe colege, ştiţi exact cu ce ne ocupăm. Pentru ce atunci daţi la o parte adevărul şi deontologia profesională? Pentru ce minţiţi?

Iar dacă cineva poate îndrăzi să mă acuze că scriu acest apel la ordinul cuiva, doar pe considerentul că sunt militar, îl rog cu respect să se gândească ce anume ar fi făcut el în locul meu dacă demnitatea şi munca i-ar fi fost terfelite cu brutalitate, rea-voinţă şi din interese fără legatură cu persoana sa, dacă viaţa lui şi a copiilor lui i-ar fi ameninţate. Sunt un om simplu, însă nu accept să fiu subiect de batjocură şi injurii!

Vor exista, fără îndoiala, şi voci care vor încerca să decredibilizeze acest apel la decenţă şi adevăr, sau poate chiar să-şi bată joc de el. Nu pot decât să le doresc ca în această perioadă încărcată de ură şi plină de bătălii care nu mă privesc, să nu fie nevoiţi să sune la 112, întrucât este posibil ca acea secundă necesară pentru a-i salva viaţa să fie ocupată de cetăţeanul care sună şi mă înjură în timp ce se uită la televizor.

Semnez în numele şi la rugamintea celor peste 600 de operatoare 112 din întreaga ţară.

Cojocaru Raluca"


LINK


Răspunsul Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă la scrisoarea deschisă trimisă de Raluca Cojocaru, Operatoare 112 în România


Dragi cetățeni,
Stimați jurnaliști și politicieni,
Stimaţi membri ai Parlamentului României,
Stimaţi membri ai Guvernului României,
Domnule Președinte Traian Băsescu,
Domnule Prim-ministru Victor Ponta,

Noi, Asociația Europeană a Numărului de Urgență, am primit astăzi o scrisoare deschisă trimisă de Raluca Cojocaru, operator 112 în România. Candoarea și deschiderea din scrisoarea ei ne-au impresionat și ne-au emoţionat mai mult decât se poate exprima în cuvinte.

În acest moment, ne-ar dori să-i transmitem sprijinul nostru deplin pentru activitatea sa şi a colegilor ei care contribuie la salvarea de vieți omeneşti, în fiecare zi. A fi operator 112 este unul dintre locurile de muncă cele mai dificile și stresante, în care operatorul 112 răspunde, fără teamă sau favoruri, întotdeauna cu profesionalism, empatie, dedicare și, mai presus de toate, răspunde întotdeauna. Operatorii merită tot respectul pentru ceea ce fac, fiind aici 24 x 7 x 365 poate in momentul cel mai stresant din viața noastră, răspunzând la apelurile despre moarte și disperare. Operatorii 112 sunt, de multe ori, eroii ascunşi care fac legătura dintre durere și suferință, pe de o parte, şi ajutor și asistență, pe de alta. Ei sunt puntea dintre întuneric și lumină, dintre disperare și speranță. Blamarea operatorilor 112 pentru eșecuri în alte domenii este calea cea mai uşoară pentru unii oameni. De multe ori, adevărul se află în altă parte, dacă privim cu atenție.

Mass-media și politicienii au acoperit pe larg pierderea de vieți omenești din 20 ianuarie 2014, atunci când un avion cu șase lucrători medicali, în drumul lor spre a colecta organe pentru o operație de transplant, s-a prăbușit în apropiere Petreasa, România.

Cetățenii români ar trebui să fie conștienți de faptul că sistemul românesc 112 este la fel de bun ca în majoritatea țărilor UE și că este considerat de către mulți ca fiind un punct de referință în Europa. Experți, cum ar fi Dr. Raed Arafat, sunt consultaţi pe plan internațional pentru expertiza şi calităţile lor de leadership.

EENA nu crede că această campanie împotriva sistemului românesc 112 este echilibrată sau echitabilă şi românii ar trebui să fie conștienți de faptul că înlocuirea mai multor miniștri și directori nu vor schimba situația.

Legile care guvernează 112 trebuie să fie schimbate, iar primul pas spre îmbunătățirea situației vine de la Bruxelles.

Pe parcursul celor cinci ani de mandat, Vice-Președintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, a refuzat să reglementeze operatorii de rețele de telefonie mobilă pentru a-i forța să trimită informații sistemului 112 despre locaţia exactă a apelantului (cum ar fi informații GPS). Dacă ar fi făcut acest lucru, este foarte probabil ca supraviețuitorii teribilului accident de avion să fi fost salvaţi la timp. Acesta este mandatul domniei sale și este responsabilitatea domniei sale să facă acest lucru în conformitate cu legislația UE (articolul 26.7 din Directiva privind Serviciile Universale).

Guvernul României a trimis deja o scrisoare în 2013, doamnei Vice-Preşedinte Neelie Kroes, îndemnând-o să ia măsuri privind localizarea apelantului în cazul apelurilor de urgență 112. Cerem Președintelui României, Prim-ministrului și fiecărei autorităţi implicate în serviciile 112 să ceară în mod public Comisiei Europene reglementarea operatorilor de rețele mobile pentru a oferi date precise și fiabile privind localizarea apelantului.

Autorităţii Naționale de Reglementare ANCOM și altor autorități responsabile din România ar trebui să le fie, de asemenea, certut să propună un regulament privind operatorii de rețele mobilă cât de curând.

Încă o dată, sistemul românesc 112 nu este de vină. De vină este legislația și modul în care 112 este reglementat, care trebuie să se schimbe.

Vă rugăm să salvaţi onoarea şi mândria operatorilor 112, eroii noştri de zi cu zi. Ei ne salvează viața în fiecare zi.

Sperăm ca vocea noastră va fi auzită!


Cu stimă,
Gary Machado
Director Executiv
EENA


LINK


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.3757 )