News Item: Controlul democratic asupra institutiilor de forta ale statului
(Category: PAREREA MEA)
Posted by colonelul
Friday 12 October 2007 - 01:05:23

Finalul de mileniu a fost marcat, la nivelul reformelor institutionale din Romania, de frenezia "controlului democratic al armatei". Se pornea de la modelul democratiilor consacrate (cu vizibila focalizare pe America), toti facand eforturi si gesturi publice prin care sa-si dovedeasca atasamentul fata de acesta idee. Din pacate, directia era buna, dar sensul era gresit!

Armata comunista era departe de a fi o armata de tip sud-american, adica bratul inarmat al unei dictaturi, si raspundea comenzilor politice intr-o masura mult mai mica decat astazi. Doar in acest fel ne putem explica tranzitia aproape hazlie (vezi sarmul lui Tinca) a armatei noastre falnice de la DLEN (Directia de lucrari in economie) la "compatibilizarea " cu NATO. Generalii, facuti pe banda rulanta a Cotroceniului, si-au dat repede seama ca este o diferenta uriasa intre cazoniada lui Ceausescu si cursurile de engleza, seminarii, mese rotunde, etc. Un ministru civil, o structura in care civilii au cucerit pozitie dupa pozitie, licitatii cu dedicatie, si controlul democratic s-a instalat definitiv si "performant".

Daca vorbesti de "aparare nationala" risti sa fii catalogat lipsit de viziune transatlantica si nationalist! Faptul ca banii publici sunt irositi in aranjamente comerciale, dezastruoase pentru tara si soldatii ei, nu mai face parte din "controlul democratic". Degeaba sugera, cu ceva vreme in urma, presedintele Basescu ca aceste licitatii sa nu mai fie gestionate de stelele armatei. Unii dintre generalii nostri bravi au iesit la pensie si s-au intors in aceleasi birouri ca civili, cu pensii frumoase si functii adecvate experientei.

Dragostea de "controlul democratic" i-a determinat pe unii dintre acestia sa impuna - la licitatiile pentru TAB-uri - ca firmele sa aiba o cifra de afaceri semnificativa. Consecinta a fost ca Uzina de la Moreni a iesit din competitie, printr-o manevra discriminatorie, in conditiile in care industria noastra de aparare a fost pusa pe chituci de aceeasi generali, care timp de peste 15 ani nu au dat comenzi pentru inzestrare. Fara comenzi, de unde sa ai cifra de afaceri? Cu acest subiect voi mai reveni.

Mergind mai departe, pe firul "controlului democratic", vom ajunge la momentul in care generalul Danescu, fost ministru de interne, este inlocuit cu primul civil, Doru Ioan Taracila. Nu cred ca mai sunt necesare comentarii referitoare la viteza cu care politistii au inteles avantajele de a fi civilizati... Zona crepusculara este reprezentata din plin de 0215, devenita 0962 si DGA.

Cu serviciile secrete s-a procedat mai delicat, adica s-a lucrat la acordul fin, caci "baietii destepti" stiau prea multe despre "emanatii revolutiei". Dusmanii de clasa ai fostei securitati, evaporati pe baricada lui Dan Iosif, au lasat locul marilor privatizari care nu puteau fi lasate de capul lor. Cei din DIE sau comert exterior (acoperirea lor clasica) au plecat acasa fie cu documente, fie cu bani, fie cu textura de relatii din agendele de telefoane. Controlul democratic nu a facut decat sa reorienteze fluxurile financiare, din conturile statului in cele private.

Astazi s-a ajuns in situatia in care ofiterii de informatii au nevoie de un statut mai clar, intrucat orizonturile nu mai sunt rosii demult... Una din marile probleme ale acestei legi va fi determinata de obligatia acestor ofiteri de a nu valorifica - in interese altele decat cele ale statului - informatiile acumulate in activitate. Informatiile economice sunt deja de mult o marfa atractiva pe spatiul national, iar "banul nu are miros", nu-i asa?

Am lasat la urma singura instituie de forta care nu a fost supusa, in mod real, "controlului democratic": JUSTITIA! Aceasta omisiune ne costa din plin. La modul general, controlul democratic se sprijina pe cativa piloni, astfel: ministru civil (la SIE este o exceptie de tip basesciana), buget aprobat de parlament, legislatie moderna si control parlamentar.

Armata are control parlamentar, internele sunt si ele pe acolo, SRI si SIE au comisii speciale, in timp ce justitia este pe nicaieri! Comisia juridica se rezuma la avizele juridice asupra proiectele de legi, ministrul civil este politic, CSM-ul nu este controlat de nimeni... Sa fi fost noi atat de orbi incat sa nu fi inteles ca justitiabilii sunt "lupii democratiei"? Daca principiul separatiei puterilor in stat va mai fi interpretat ca pana acum, tare imi este teama ca ne vom intoarce la dictatura justitiei, ca unealta a factorilor politici (de asta data nu mai sunt vechii comunisti ci altii, europoliticieni cica).

Atata vreme cat demnitatea unui om poate fi terfelita de un simplu procuror, care intr-o cariera profesionala poate nu reuseste nici macar sa convinga vreun judecator de vinovatia cuiva, atunci incep sa cred ca daca mai demult ne era teama sa vorbim, astazi incepe sa ne fie sila.

O spun gindindu-ma la acei oameni pe care i-am vazut la morga din Sibiu, in anul de dizgratie 1989.


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.389 )