News Item: Haosul locuinţelor de serviciu din Armată
(Category: PRESA)
Posted by Radu89
Tuesday 03 February 2015 - 21:07:24

Între anii 2007 - 2013, MApN a cheltuit din bugetul de stat, pentru compensarea chiriilor, peste 860 mil. lei - de aproape opt ori mai mult decât a încasat din vânzarea locuinţelor
Între anii 2004 şi 2013 s-au vândut puţin peste 3.000 de locuinţe, deşi cererea era de peste 10.000
Curtea de Conturi a constatat că bugetul de stat a fost privat de fondurile din închirierea mai multor cazărmi/părţi din acestea, ceea ce ar fi diminuat substanţial sumele pentru paza, întreţinerea şi repararea imobilelor închiriate



Nepăsarea autorităţilor privind problemele Ministerului Apărării, nejustificată de criza financiară pentru că datează cu cel puţin cinci ani înaintea declanşării acesteia, aduce mari prejudicii bugetului de stat, pagubele fiind de ordinul sutelor de milioane de lei.
Chestiuni precum vânzarea locuinţelor de serviciu existente în scopul colectării unor sume importante de către stat, cel puţin pentru a compensa în parte sumele uriaşe cheltuite pentru compensarea chiriilor, par să fi fost cu totul ignorate de guvernanţii din ultimii 10 ani.
Toate acestea se reflectă cu acurateţe în ultimul raport al Curţii de Conturi privind eficienţa măsurilor dispuse de Ministerul Apărării Naţionale pentru identificarea, gestionarea, conservarea şi valorificarea activelor fixe corporale excedentare din patrimoniu de către Direcţia „Domenii şi Infrastructuri” (D.D.I.).
Potrivit acestuia, după intrarea în vigoare a Legii nr. 562/2004, care a permis vânzarea locuinţelor de serviciu către personalul M.Ap.N., la data de 30 iunie 2013 în patrimoniul ministerului mai erau doar 462 de locuinţe de serviciu (13%), dintre cele 3.740 de locuinţe existente în anul 2004, deşi în 2013 nivelul cererii de unităţi locative din partea cadrelor militare era de 10.280.
Veniturile totale rezultate din vânzarea locuinţelor de serviciu, în perioada 2004 -2013, au fost de 190.396.959 lei, din care s-au încasat până la data întocmirii auditului 113.102.546 lei, reprezentând aproximativ 60% din total.
Pe de altă parte, numai în perioada 2007-30.06.2013, Mi­nis­terul Apărării Naţionale (MApN) a cheltuit din bugetul de stat, pentru compensarea chiriilor, suma de 863.031.484 lei, de aproape opt ori mai mult decât a încasat din vânzarea locuin­ţelor.
Inexplicabil este însă faptul că, deşi în anumite garnizoane ce­rerea de locuinţe de serviciu era foarte mică sau aproape inexistentă, iar MApN a propus auto­rităţilor locale preluarea acestora spre valorificare, în urma unor investiţii ce se impuneau a fi făcute, nici până astăzi auto­rităţile locale nu şi-au onorat obligaţiile...
„Deoarece sumele din vânzări de locuinţe se virează la bugetul de stat, se poate deduce că suma totală ce a fost încasată sau urmează a fi încasată din vânzarea locuinţelor de serviciu nu compensează efortul bugetului de stat pentru cheltuielile cu compensarea a 50% din chiriile cadrelor militare cărora nu li se poate asigura locuinţă gratuită de serviciu/intervenţie, în conformitate cu statutul personalului militar”, se arată în raportul Curţii de Conturi.
Documentul subliniază, de altfel, faptul că „bugetul de stat a fost privat de fondurile care ar fi putut fi încasate din închirierea mai multor cazărmi/părţi din acestea şi de asemenea, bugetul de stat ar fi fost degrevat de fondurile pentru paza, întreţinerea şi repararea imobilelor închiriate, deoarece aceste obligaţii ar fi revenit în sarcina chiriaşului”.
„Existenţa unor bugete de ve­nituri şi cheltuieli distincte faţă de bugetul de stat ar fi permis urmărirea mai eficientă a cheltuielilor pe destinaţiile stabilite în mandatul care autorizează reţinerea unor venituri proprii la nivelul ordonatorilor de credite”, se mai arată în raport.

Unele unităţi militare care administrau locuinţele au fost desfiinţate

Direcţia „Domenii şi Infra­structuri” deţine în administrare construcţii cu destinaţia de locuinţe (de serviciu şi intervenţie) pentru personalul MApN, majoritatea dezafectate, parţial ocupate sau neocupate.
Astfel, din totalul de 288 de locuinţe de serviciu aflate în administrarea Direcţiei „Domenii şi Infrastructuri”, în prezent sunt închiriate 24 de locuinţe (8%). Procentul scăzut de ocupare se explică prin faptul că s-au desfiinţat unităţile militare care administrau cazărmile în diferite garnizoane, neexistând cereri pentru închirierea/cumpărarea locuinţelor de serviciu din partea personalului ministerului. În ve­derea vânzării, construcţiile cu destinaţia de locuinţe au fost trecute din domeniul public al statului în domeniul privat al statului prin Hotărârile Guvernului nr. 1359/2003 şi nr. 195/2005. La nivelul întregului Minister al Apărării Naţionale, la 30 iunie 2013 în fondul locativ mai existau 462 locuinţe de serviciu şi 480 locuinţe de intervenţie

Locuinţele puteau fi vândute în rate, cu plata în 20 de ani, la o dobândă de 5%

n anul 2004, prin Legea nr.562/2004, Ministerul Apărării Naţionale a fost autorizat să vândă personalului propriu (activ sau în rezervă) unele locuinţe de serviciu aflate în administrarea sa.
Astfel, locuinţele de serviciu au putut fi vândute titularilor de contract de închiriere cu plata integrală a valorii locuinţei sau în rate eşalonate pe o perioadă de maximum 20 de ani, cu o dobândă anuală de 5%.
S-a stabilit însă că locuinţele cumpărate în rate nu pot fi înstrăinate prin acte între vii până la data achitării integrale a preţului. S-a prevăzut de asemenea că în situaţia în care locuinţele de serviciu erau ocupate de pensionari sau de urmaşi ai titularilor contractelor de închiriere decedaţi, al căror venit nu le permitea cumpărarea locuinţei în condiţiile prevăzute, aceştia să îşi poată păstra calitatea de chiriaş.
Vânzarea locuinţelor de serviciu s-a efectuat prin Centrele de domenii şi infrastructuri, astfel că la nivelul D.D.I. sunt reflectate ve­niturile aferente vânzării locu­inţelor de serviciu, care pe măsura încasării acestora, conform ratelor achitate de cumpărători, sunt virate la bugetul de stat.

În urma vânzării locuinţelor au încasat doar 60% din preţ...

„În aceste condiţii, din totalul de 3.740 de locuinţe de serviciu ce formau fondul locativ al Ministerului Apărării Naţionale în anul 2004, după intrarea în vigoare a Legii nr. 562/2004, care a permis vânzarea acestora personalului M.Ap.N., la data de 30.06.2013 în patrimoniul ministerului mai erau doar 462 de locuinţe de serviciu (13%), potrivit evidenţei Centrelor de Domenii şi Infrastructuri teritoriale. O cauză a acestei scăderi semnificative a fondului locativ al Ministerului Apărării Naţionale a fost reprezentată şi de faptul că metodologia de calcul a preţurilor de vânzare, stabilită în baza Legii 562/2004, a condus la valori mult inferioare pieţei imobiliare. Mai mult, întrucât s-a prevăzut posibilitatea vânzării în rate, o parte importantă din va­loarea locuin­ţelor vândute s-a transformat în creanţe ale bugetului de stat a căror exigibilitate este distribuită pe o perioadă îndelungată de timp, ceea ce amplifică eroziunea prin inflaţie a sumelor datorate”, se arată în raport.
Ca atare, veniturile totale rezultate din vânzarea locuinţelor de serviciu în perioada 2004-30.06.2013, au fost în sumă de 190.396.959 lei, din care s-au încasat până în prezent 113.102.546 lei, reprezentând aproximativ 60% din total.

... deşi 35% au fost cumpărate cu plata integrală

Din analiza încasărilor anuale, efectuată de Curtea de Conturi, a reieşit că o parte din locuinţe au fost cumpărate cu plata integrală, sau, deşi s-a optat pentru cumpărarea în rate, au fost achitate integral, în avans faţă de graficul de eşalonare.
Astfel, din totalul de 3.405 locuinţe de serviciu vândute a fost achitat integral preţul pentru 1.269 de locuinţe (35%).
În afara condiţiilor avantajoase de vânzare, fenomenul poate fi explicat şi de dispoziţiile art. 7 (1) din Legea nr. 562/2004, conform căruia locuinţele cumpărate în rate nu pot fi înstrăinate prin acte între vii până la data achitării integrale a preţului.


Cererea era de peste 10.000 de locuinţe

Vânzarea locuinţelor de serviciu s-a făcut în condiţiile în care la nivelul Ministerului Apărării Naţionale, necesarul de astfel de locuinţe, în perioada auditată, a fost semnificativ şi în permanenţă în creştere, astfel că la 30 iunie 2013 era înregistrat un număr de 10.280 solicitări din partea cadrelor mili­tare pentru asigurarea de unităţi locative.
„Deşi diminuarea efectivelor Armatei Române a impus într-adevăr şi restrângerea activităţilor garnizoanelor, desfiinţarea unor unităţi militare etc., nu s-a avut în vedere faptul că, în marile garnizoane, pe termen lung, va fi o permanentă nevoie de locuinţe pentru personalul militar”, constată Curtea de Conturi.

Vânzarea locuinţelor nu compensează efortul bugetar cu chiriile

Astfel, numai în perioada 2007-30.06.2013, Ministerul Apărării Naţionale a cheltuit din bugetul de stat, pentru compensarea chiriilor, suma de 863.031.484 lei, în timp ce în perioada 2004-30.06.2013, din vânzările de locuinţe s-a încasat suma de 113.102.546 lei.
Deoarece sumele din vânzări de locuinţe se virează la bugetul de stat, se poate deduce că suma totală ce a fost încasată sau urmează a fi încasată din vânzarea locuinţelor de serviciu nu compensează efortul bugetului de stat pentru cheltuielile cu compensarea a 50% din chiriile cadrelor militare cărora nu li se poate asigura locuinţă gratuită de serviciu/intervenţie, în conformitate cu statutul personalului militar.

Ce recomandă Curtea de Conturi

Referitor la activitatea de va­lorificare a cazărmilor disponibile, Curtea de Conturi recomandă exercitarea atribuţiilor de evaluare a potenţialului cazărmilor şi identificarea mijloacelor de valorificare prin luarea măsurilor pentru asigurarea resurselor umane şi materiale necesare realizării în condiţii de eficienţă a atribuţiilor de evaluare a potenţialului cazărmilor devenite disponibile şi de identificare a celor mai potrivite mijloace de valorificare; fina­lizarea acţiunii de evaluare a cazărmilor, desfăşurată în anul 2013, prin stabilirea acelor ca­zărmi care nu mai sunt necesare nevoilor armatei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 165/2013 şi transferarea acestora pentru realizarea scopului acestei legi.
În ceea ce priveşte imobilele transferate în perioada 2010-2012 din administrarea MApN în administrarea autorităţilor pu­blice locale, în scopul realizării de către acestea a unor locuinţe prin programe derulate de Agen­ţia Naţională pentru Locuinţe, Curtea recomandă analiza situaţiei fiecărui astfel de imobil din perspectiva posibilităţilor auto­rităţilor locale de realizare a respectivelor investiţii şi luarea măsurilor prin care să se asigure utilizarea acestora doar pentru destinaţia prevăzută de Hotă­rârile de Guvern, într-un termen mediu, urmărindu-se astfel eli­minarea riscurilor privind inte­gritatea acestor bunuri proprietate publică.
În cazurile în care auto­rităţile locale nu prezintă toate elementele care să garanteze realizarea construcţiilor de locuinţe, în principal finanţarea acestor investiţii într-un termen rezonabil stabilit prin protocol/contract/Hotărâre Guvern, Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia „Domenii şi Infrastructuri”, va realiza demersurile de recuperare a acestor bunuri în domeniul pu­blic al statului şi în administrarea sa.

LINK


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.4416 )