News Item: O Europă – un singur număr! 112
(Category: PRESA)
Posted by justme
Wednesday 11 February 2015 - 16:09:06


Foto: stiri.tvr.ro


11 februarie este Ziua Europeană a Numărului unic de urgenţă 112, număr gratuit şi valabil în toate ţările UE. Acest număr este rezervat doar apelurilor ce necesită intervenţia IMEDIATĂ a serviciilor de urgenţă (Ambulanţă, Pompieri, Poliţie şi Jandarmerie).



Mobilitatea din ce în ce mai crescută a cetăţenilor europeni a demonstrat cât de importantă este standardizarea, la nivel european, a numărului de urgenţă 112. Astfel, în 1991, statele membre UE au decis introducerea acestui număr valabil pe tot teritoriul european, sub sloganul „O Europă – un singur număr!”

Numărul 112 are prioritate în reţelele de telefonie fixă şi mobilă şi în ţări din afara UE, precum Andora, Croaţia, Elveţia, Insulele Feroe, Islanda, Liechtenstein, Monaco, Muntenegru, Norvegia, San Marino, Turcia, Vatican, în anumite ţări operând în mai multe limbi.

Apelarea acestuia este posibilă şi în cazul în care telefonul are bateria descărcată sau tastatura este blocată.

Sărbătorirea Zilei Europene 112 este un pas important în promovarea 112, ocazie cu care, în majoritatea țărilor europene au loc sesiuni de informare şi prezentări despre 112 în şcoli, Ziua Uşilor Deschise şi vizite în centrele de urgență 112.

112, de 11 ani în România

În România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a fost desemnat să implementeze şi să opereze Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 (SNUAU).

Primele teste ale soluţiilor tehnice au avut loc pe 1 Decembrie 2003, la 15 mai 2004 Sistemul Pilot 112 Bucureşti a intrat in teste, iar darea în exploatare a Sistemului 112 pe Bucureşti a început cu data de 15 iunie 2004.

După implementarea acestui număr, următoarea prioritate a autorităţilor a fost şi rămâne popularizarea lui, educarea oamenilor şi dezvoltarea sistemului.

În urma sondajelor, s-a constata că sunt puţini cei care ştiu de existenţa numărului de urgenţă 112 şi au început campaniile de informare şi educare, prin spoturi radio-tv, campanii, workshop-uri şi filme demonstrative, care prezintă principalele manevre de prim ajutor, explicate şi ilustrate de medici specialişti din cadrul SMURD, dar şi consecinţele apelării abuzive a numărului 112.



Orice apel abuziv poate să ucidă o persoană. Asigura-te că ai o urgenţă, apoi apelează 112!

În anul 2014, la numărul unic de urgenţă 112 au fost primite şi tratate 16.434.007 de apeluri. Dintre acestea 65,72 % au fost false. Aproape 60% dintre apeluri au fost către Ambulanţă.

Amenda pentru apelarea falsă sau abuzivă a numărului unic de urgenţă 112 este cuprinsă între 500 şi 1.000 de lei.

În acelaşi scop, de popularizare şi informare, România a fost a doua ţară, după Franţa, care şi-a desemnat Ambasadorul 112. Cântăreaţa şi actriţa Monica Anghel a fost persoana aleasă să promoveze 112, să adune fonduri destinate Fundaţiei 112 şi va susţină misiunea acesteia pentru a asigura calitatea serviciului.
Promovare dar şi modernizare

România este prima ţară din Europa care şi-a modernizat infrastructura Sistemului 112, la nivel naţional, pentru a prelua apelurile eCall.

„eCall” - apelul de urgență de la bordul vehiculului către 112, efectuat fie automat, prin activarea unor senzori de la bordul vehiculului, fie manual (prin apăsarea unui buton din interiorul maşinii), care transmite, prin intermediul rețelelor de comunicare mobilă pe suport radio, un set minim de date standard şi stabileşte un canal audio între persoanele care se află la bordul vehiculului şi cel mai adecvat centru de răspuns în caz de urgenţă. Acest serviciu va fi obligatoriu în toată Europa pentru noile modele de autovehicule începând cu 1 octombrie 2017.

Dacă o maşină implicată într-un accident este echipată eCall, cel mai apropiat centru de urgenţă va fi apelat automat. Dacă pasagerii sunt răniţi şi nu pot comunică, se trimite automat un set de date minime, ce indică existenţa unui accident şi locaţia acestuia.

O altă îmbunătăţire adusă sistemului a fost găsirea soluţiei pentru persoanele cu deficienţe de comunicare.

Un videotelefon şi un interpret al limbajului mimico-gestual pot rezolva orice urgenţă a unei astfel de persoane.

Pentru mai multe informaţii consultaţi LINK

LINK


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.4431 )