News Item: MAI, apara-ti oamenii! (4)
(Category: Proiect SEMPER FIDELIS)
Posted by echo
Thursday 06 January 2011 - 01:19:15

In tarile in care legile bine facute, educatia civica, eficienta institutionala si bunastarea generala sint principalele repere de dezvoltare, oamenii n-au timp de hlizeala, indiferent de treapta sociala pe care se afla. Si nici nu li se ofera prea multe motive.
Romania,insa, este o tara vesela. Atit de vesela incit noi, cetatenii obisnuiti, ridem zilnic pina ne podidesc lacrimile. Ne si cracanam de atita ris. Ne cracanam atit de bine incit smecherii patriei - guvernanti, politicieni, magistrati, bancheri, interlopi si mafioti - ne trag cu voiosie suturi in popou fara a se chinui prea tare sa nimereasca gaoaza.

Citi romani s-au distrat copios urmarind circul oferit gratis de presedintele PRM, europarlamentarul Corneliu Vadim Tudor? Judecind dupa reactia generala exprimata prin comentariile pe marginea stirilor transmise in media, destui. Insa la fel de multi au sesizat, ba cu revolta, ba cu resemnare, modul penibil in care fortele de ordine au reactionat in fata evidentelor incalcari ale legii penale din partea tribun-nebunului.

Spectatorii, adica cetateni care au familii, prieteni si vecini cu care dezbat subiectele zilei si care devin generatori locali de curente de opinie, nu stiu si nici nu sint interesati de faptul ca respectivii politistii erau doar niste amariti de angajati ai MAI aflati la baza piramidei ierahice institutionale. Nu stiu si nici nu sint interesati de faptul ca seful misiunii are, la rindu-i, un sef, iar seful ala are alt sef si asa mai departe pina la seful Politiei, secretarul de stat responsabil cu ordinea si siguranta publica si ministrul, mari sefi care n-au existat pe parcursul unei intregi zile de scandal televizat. Spectatorii nu sint interesati nici de faptul ca MAI a turnat doua zile la rind comunicate in banda rulanta, comunicate de larg interes cetatenesc, cu subiecte fascinante precum elaborarea monografiilor judetene economico-militare, doi cocalari prinsi la braconaj cinegetic sau confiscari de petarde, dar nu au transmis macar un singur rindulet cu privire la modul in care au fost agresati politistii trimisi in misiune.
Nici macar nu sint interesati de care parte e dreptatea. Spectatorii ramin doar cu imaginile transmise de televiziuni. Iar imaginile sint limpezi: daca esti smecher de Romania faci ce vrea muschiu' tau in tara asta. Te pisi pe lege si pe organele de ordine. Este singura tema care-i intereseaza cu adevarat. Este tema care-i doare la fel de tare precum salariile taiate, preturile crescute, ratele la banci si violenta generalizata.

Nu vom mai comenta noi ceea ce altii deja au comentat si paracomentat in cazul evacuarii PRM. Topicul deschis pe forumul nostru este relevant si suficient in ceea ce priveste legislatia, aspectele morale si cele imagologice. In tarile din spatiul Schengen, bunaoara, Vadim ar fi fost luat pe sus la prima incercare de evacuare si gata povestea. E bine totusi ca macar acum i s-a deschis dosar penal, desi stim toti ca asa cum s-a deschis, asa se va si inchide. Vom mai adauga totusi o singura observatie: este evident faptul ca seful misiunii a raportat ierahic ce se intimpla la fata locului; este evident si faptul ca reactia lui Vadim era perfect predictibila pentru oricine, atit prin prisma antecedentelor, cit si din perspectiva profilului sau psihologic; nu in ultimul rind, este la fel de evident si faptul ca sefii MAI erau la curent cu toate detaliile misiunii, avind in vedere notorietatea personajelor si posibilele implicatii politice. Toate aceste evidente nu pot conduce decit la singura concluzie, aceea ca avem de-a face cu un scandal premeditat. In acest context, pe noi ne intereseaza un singur lucru: cum a putut conducerea ministerului sa-si trimita oamenii in cotetul cu dementi fara ca macar sa-i pregateasca in acest sens si cum a putut apoi sa asiste la umilirea lor fara a lua pozitie macar printr-un amarit de comunicat? Noua, cel putin, ni s-au parut nefiresti atit mutrele buimace ale bietilor politisti in timp ce erau realmente dezbracati de tribunul inspumat si transpirat, cit si tacerea de mormint a responsabililor din MAI.

Daca ar fi sa adunam doar cazurile care au razbatut in presa in 20 de ani de haloimis democratic, in care politistii sint batjocoriti, injurati, batuti, chiar omoriti, am obtine fara indoiala un tablou crunt, al unei institutii incapabila sa-si protejeze angajatii. Coroborind aceste date cu cele referitoare la legislatia precara, gaunoasa, pe alocuri chiar timpita, care reglementeaza activitatea in domeniul ordinii publice si sigurantei cetatenesti, cu salarizarea infecta si cu sistemul corupt de selectie si recrutare a personalului, vom ajunge la concluzia ca in Romania, in fapt, nu mai exista nici forte de ordine si implicit nici siguranta. Avem doar un mamut institutional ocupat, in jumatatea care vizeaza internele, de doua treimi hahalere (nepoti si amante, derbedei, protectori de mafioti) si o treime politisti si jandarmi cinstiti, dar sictiriti, saraci si dezgustati, coplesiti de realitatile putrede cu care sint nevoiti sa se confrunte in fiecare zi de serviciu. Din cite am auzit noi, se lucreaza la modificarea statutului politistului, insa cu o floare nu se face primavara (nu mai punem la socoteala ca un astfel de proiect de act normativ ar fi trebuit publicat pe site-ul ministerului, asa cum cere transparenta decizionala).

Ne-am fi dorit ca macar o singura data un sef din MAI sa iasa public si sa sublinieze faptul ca actul de justitie incepe cu politistul care ofera procurorului informatii si sprijin in instrumentarea cazurilor si se termina tot cu politistul care ajuta la punerea in aplicare a hotaririlor judecatoresti. Politistul se afla la ambele capete ale unui lant de elemente care inseamna justitie si fara de care o tara ar intra in bezna haosului. Scoatem politistii din ecuatie si ce ramine? Procurori fara dosare, judecatori care judeca doar divorturi si certuri intre vecini , infractori zburdind voiosi pe strazile dintre locuinte cu usi inchise, in dosul carora cetatenii se baricadeaza si dorm cu arme sub perna.
Ne-am fi dorit ca macar o data un sef din MAI sa iasa public si sa ia apararea subalternilor supusi aproape zilnic criticilor si ironiilor mediatice. Atunci cind sint atacati in media, politistilor nu li se permite sa se apere. E drept, pentru asta exista purtatori de cuvint. Dar purtatorii, sau mai corect purtatoarele de cuvinte din minister s-au dovedit de mult prea multe ori fie habarniste, fie tantaloaice, poate fiindca si aici criteriul competentei in selectia lor n-a prevalat. Iar fiecare atac in presa la adresa unui politist are reverberatii in perceptia publica publica extrapolate la nivelul intregii institutii.
Nu in ultimul rind, ne-am fi dorit ca macar o data un sef din MAI sa iasa public prin pozitii ferme, clare si rationale cu privire la starea de degradare morala, sistemica si imagologica prin care trece institutia de unde-si ridica salariul, si sa lanseze solutii viabile de redresare. Sentimentul cel mai dureros pe care-l simt politistii si jandarmii cinstiti este acela ca tocmai cei care trebuie sa-i proteje - sefii lor - sint cei care fie le trag suturi in cur, fie ii ignora total. Trimisi in strada sa-si faca datoria, politistii si jandarmii stiu prea bine ca primii care vor plati esecul unei misiuni sau cel putin disfunctionalitatile aparute in cursul desfasurarii acesteia, vor fi ei, acarii Paun ai unei institutii in care ziua de miine a ajuns unica ratiune functionala.

Intentionam sa continuam astazi istoria politistilor din Satu Mare, dar am considerat necesare observatiile anterioare, pentru a putea aprecia modul in care sefii locali, si nu numai ei, au inteles sa-si "protejeze" oamenii. Deocamdata reamintim cititorilor nostri citeva dintre prevederile:

Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului:
Art. 1
(1) Politistul este functionar public civil, cu statut special, inarmat, ce poarta, de regulă, uniforma si exercita atributiile stabilite pentru Politia Romana prin lege, ca institutie specializata a statului.
(3) Statutul special este conferit de indatoririle si riscurile deosebite, de portul de arma ai de celelalte diferentieri prevazute in prezentul statut.

Art. 5
Sefii ierarhici din cadrul Politiei Romane raspund pentru legalitatea dispozitiilor date subordonatilor. Ei sunt obligati sa verifice daca acestea au fost transmise si intelese corect si sa controleze modul de indeplinire a lor.

Art. 56
Este absolvit de orice raspundere politistul care, prin exercitarea, in limitele legii, a atributiilor de serviciu, a cauzat suferinte sau vatamari unor persoane ori a adus prejudicii patrimoniului acestora.


Legii nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane
Art. 31
(1) In realizarea atributiilor ce ii revin, potrivit legii, politistul este investit cu exercitiul autoritatii publice si are urmatoarele drepturi si obligatii principale:
a) sa legitimeze si sa stabileasca identitatea persoanelor care incalca dispozitiile legale ori sunt indicii ca acestea pregatesc sau au comis o fapta ilegala;
b) sa conduca la sediul politiei pe cei care, prin actiunile lor, pericliteaza viata persoanelor, ordinea publica sau alte valori sociale, precum si persoanele suspecte de savarsirea unor fapte ilegale, a caror identitate nu a putut fi stabilita in conditiile legii; in cazurile nerespectarii dispozitiilor date de politist, acesta este indreptatit sa foloseasca forta; verificarea situatiei acestor categorii de persoane si luarea masurilor legale, dupa caz, se realizeaza in cel mult 24 de ore, ca masura administrativa;


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.874 )