News Item: MAI, apara-ti oamenii! (6)
(Category: Proiect SEMPER FIDELIS)
Posted by ex-ad
Thursday 03 February 2011 - 02:42:00

Recent, intr-o conferinta de presa tinuta la Alba Iulia, chestorul Liviu Popa a afirmat ca Politia este o institutie integrata in societatea romaneasca si, din punctul sau de vedere, realizarea unor parteneriate reale cu societatea civila poate duce la identificarea eventualelor probleme pe care Poliţia Romana le are. Este primul sef al Politiei care considera dialogul cu organizatiile nonguvernamentale o cale viabila de ameliorare a disfunctionalitatilor din institutia pe care o conduce.
Din pacate, mesajul domniei sale a ajuns doar la public, nu si la subalterni.

Asociatia noastra a inaintat IPJ Satu Mare, in data de 8 ianuarie 2011, o solicitare in baza Legii nr.544/2001 (o gasiti integral in episodul precedent al serialului nostru). Sintem in data de 3 februarie. Sa vedem ce prevede legea mentionata:

ART. 6
(1) Orice persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si institutiile publice, in conditiile prezentei legi, informatiile de interes public.
(2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal.

ART. 7
(1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor.


Desi au trecut 10 zile plus inca de doua ori pe atit, n-avem nici un semn de viata din partea IPJ Satu Mare. De refuzat, n-am fost refuzati, fiindca in perioada celor 5 zile de raspuns prevazute de lege n-am primit nici macar o injuratura. Formularea raspunsului nu este nici dificila si nici complexa, altfel am fi fost instiintati in termen de 10 zile.

Data fiind situatia, constatam urmatoarele:

1. Domnului comisar sef de politie dr. TALOS CONSTANTIN IOAN, seful IPJ Satu Mare, i se filfiie de societatea civila. De altfel, am constatat ca pe site-ul IPJ Satu Mare ultimele comunicate dateaza din 2008. Practic, institutia a intrat in silenzio stampa de mai bine de doi ani.
Ne suprinde acesta atitudine, cita vreme domnul comisar sef de politie dr. a stat umar la umar cu domnul chestor Liviu Popa care, de altfel, a laudat, cu ocazia sedintei de bilant pe anul 2010, activitatea politistilor din Satu Mare. E drept, n-a laudat si conducerea. Sa fie o dovada de duplicitate sau independenta locala faptul ca atunci cind seful Politiei ajunge prin oras, domnul comisar sef ii soarbe obedient fiecare vorbulita, iar dupa ce acesta se intoarce la Bucuresti, obiceiurile la nivelul conducerii inspectoratului se reiau neschimbate? Cu alte cuvinte, seful Politiei spune raspicat ca institutia trebuie sa acorde mai multa atentie societatii civile, iar seful IPJ Satu Mare face tot ce stie. Sau ce vrea muschiu' lui.
Corespondam, dialogam si cooperam inca de la infiintare cu aproape toate institutiile de interes din tara, inclusv cu Administratia Prezidentiala. Intotdeauna - repetam, intotdeauna - acestea ne-au raspuns corect si la timp. Pentru prima data ni s-a intimplat ca o structura bugetara, a carei conducere e platita si din banii nostri, sa ne ignore intr-un astfel de mod. (Nu vom folosi cuvintul nesimtire. Nu deocamdata.)



2. Domnului comisar sef de politie dr. TALOS CONSTANTIN IOAN, seful IPJ Satu Mare, i se filfiie de lege. Domnul comisar este absolvent al Facultatii de Drept a Universitatii din Oradea, cu diploma de licenta, si doctor indrept, dupa cum se lauda in CV-ul afisat pe site. Ei si? Faptul ca si-a impuscat diploma in anul 2000 nu inseamna automat ca trebuie sa cunoasca si sa respecte legile aparute in anul urmator, nu-i asa? Faptul ca si-a luat doctoratul in 2009 nu inseamna automat ca trebuie sa cunoasca si sa respecte legile aparute cu 8 ani in urma, dreptu-i?.Si asa cum ignora cu nonsalanta (nu vom folosi cuvintul nesimtire, nu deocamdata) niste prevederi legale care insotesc unul dintre principalele atribute ale functiei pe care o ocupa - comunicarea publica, la fel de posibil este ca domnul doctor sa ignore toate celelalte prevederi legale pe care este chemat sa le respecte, sa le apere si sa le aplice. La fel cum sta treaba cu oul si boul.
Mai constatam, tot din CV-ul domniei sale, ca a terminat un curs de Managementul schimbarii. Fara indoiala, domnul comisar sef a invatat ca schimbarea inseamna sa inlocuiesti ceva tot cu acel ceva. Sa inlocuiesti lipsa de transparenta a institutiei si a predecesorilor cu aceeasi lipsa de trasparenta institutionala. Omul are pe fond dreptate: tacerea e personalizata si fiecare sef tace in felul sau. (Nu vom folosi cuvintul nesimtire. Nu deocamdata.)



3. Domnului comisar sef de politie dr. TALOS CONSTANTIN IOAN, seful IPJ Satu Mare, i se filfiie de oamenii din subordine. Am precizat in solicitarea noastra faptul ca asociatia a fost sesizata in baza Legii nr.571/2004, ceea ce arata ca politistii care au apelat la noi au epuizat toate caile de dialog intern. Ba mai mult, li s-au incalcat grav drepturile. Faptul ca seful IPJ Satu Mare n-a catadicsit sa raspunda intrebarilor noastre confirma acest lucru. Confirma ca s-au incalcat prevederile legale in cazul celor patru politisti si mai confirma faptul ca nu-i pasa (nu vom folosi cuvintul nesimtire, nu deocamdata.) Ceea ce intra in flagranta contradictie cu laudele domnului chestor Liviu Popa care cunoaste bine cazul acestora si care a simtit nevoia sa transmita un mesaj de incurajare si sustinere, avind in vedere criteriile care vor sta la baza disponibilizarilor din MAI.
Seful IPJ Satu Mare si-a ocupat scaunul in iunie anul trecut, timp suficient pentru a indrepta, fie si partial, sirul de nedreptati comise de institutie si de magistrati impotriva oamenilor din subordinea sa, cu atit mai mult cu cit structura pe care o conduce a fost parte in procesul intentat de maniacul Margarit . Ar fi putut cere si obtine obtine, bunaoara, derogare semnata de chestorul Liviu Popa pentru ca politistii sa-si recapete sporurile abuziv taiate. Sau poate domnia sa a fost prea ocupat sa caligrafieze bilantul pe anul trecut, lucru de inteles daca stam sa ne gindim ca obiceiul romanesc este acela de a oferi sefului adevaruri indelung pregatite. De aceea si functioneaza atit de bine institutiile din tara noastra.

In loc de concluzie, reamintim domnului comisar sef doctor in drept art. 21 din Legea nr.544/2001:

(1) Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autoritati ori institutii publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere si atrage raspunderea disciplinara a celui vinovat.
(2) Impotriva refuzului prevazut la alin. (1) se poate depune reclamatie la conducatorul autoritatii sau al institutiei publice respective in termen de 30 de zile de la luarea la cunostinta de catre persoana lezata.



This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://semperfidelis.ro/news.php?extend.884 )